lördag 12 november 2016

Alla kommer i form utom jag

... men nu ska vi ändra på det!

Min goda väninna H gav mig idén till denna min nya blogg om att shejpa upp sig och förhoppningsvis komma i någon sorts form. "Gav mig idén", förresten - jag stal den! Rakt av. Men i Hs fall handlar det om att, åtminstone initialt, följa en strikt plan, medan det i mitt fall handlar om en vagare, mer allmän strävan.

En sådan brukar ju - som bekant - ge resultat ...

Okej, jag vet. Men nu startar jag den här bloggen och ingen kan hindra mig.

Och visst kommer jag att ha planer att följa, men bara av sådan karaktär att jag kan se det som en ny "livsstil" (det är ett sådant pretto, tidigt 90-talsord på något sätt). Min huvudlinje är LCHF och HIT (High Intensity Training). Det förra därför att jag verkligen tror att socker är den stora boven i dagens kosthållning och det senare för att jag är så jävla lat att jag långt hellre tränar intensivt men kort än står och tröskar i evigheter på någon jädrans trappmaskin.

I Hs fall kommer det initiala boostprogrammet att omfatta totalförbud gällande alkohol och kaffe. Just det där med kaffeförbudet kan man inte riktigt förstå vidden av om man inte känner henne, eller någon annan ordentligt inbiten kaffoman. Men jag förstår och bugar mig djupt och hattlöst inför denna milda grad av hjältemod.

Jag kommer att tulta efter H med hela entusiasmen och oförmögenheten hos en ettårig lillasyster. Jag kommer att försöka, men jag kommer inte ha en chans emot hennes stenhårda disciplin.

Både kaffet och alkoholen blir kvar i mitt liv. I rimliga mängder.

Och viktigast av allt: Det här börjar inte förrän på måndag för min del ... Idag är det lördag och jag har en Ben & Jerry's i frysen som jag inte kan låta förfaras - det vore ett helgerån.

Jaha, det här verkar ju lovande. Vaga planer som ska realiseras en annan dag.

Bäddat för succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar