tisdag 29 november 2016

Tips #2 - beroende

Jag är en beroendemänniska. Kort och gott. Jag är bland annat beroende av socker. En tung missbrukare.

MEN, eftersom jag är en beroendemänniska, så kan jag bli beroende av nästan vad som helst, så mitt tips till mig själv (och eventuell läsare som inte är jag, men som är som jag) är att bli beroende av någonting annat än socker. Helst ett helt gäng grejer. För då kan man förhoppningsvis rikta om suget, på något i stunden lämpligt, när det gör sig påmint.

Här är några exempel på saker som jag till och från är beroende av (som inte är sockerhaltiga): Japanska glosor, piano, fiol, Family Guy, romaner, Dilbert, tysk grammatik. Sådant som gör livet glatt, helt enkelt.

Så när jag sitter där nästa gång och tänker att "nu dör jag ifall jag inte får mitt socker" så ska jag försöka rikta om begäret till något av ovanstående (eller närbesläktat). Gå och spela piano. Läsa en uppslukande roman. Frossa i oregelbundna verb.

Men för att få igång ett sug efter detta, så krävs en viss regelbundenhet. Det är svårt att tro det, men när jag exempelvis varit borta från tysk grammatik ett tag, så känns det inte alltid lockande på det där oemotståndliga viset.

Kontinuitet föder beroende. Och det motsatta gäller också. Så bort med sockret, så kommer det förr eller senare att sluta dra i mig, dag som natt.

Är teorin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar