söndag 13 november 2016

I morgon händer det

Yay.

Jag har sällan känt mig så opeppad och oinspirerad inför någonting över huvud taget. Det kan ha att göra med den Ben & Jerry's Peanut Butter Clutter som jag nyss satte i mig (jepp, den på bannerbilden). Meningen är att det ska bli den sista. På länge i alla fall. Vi bedriver inte nazism här, bara återhållsamhet med fokus på hälsa och förvaltningsbarhet (som det heter i programmeringskretsar).

Shit, vilket blodsockerfall. Det är bland annat sådana jag vill slippa helt. Och det gör man faktiskt med konsekvent tillämpad LCHF. Men LCHF är svårt om inte hela familjen kör tillsammans och det gör vi inte här hemma. Min man har andra idéer om hur kosthållning ska se ut och vad det gäller min dotter skulle jag självklart aldrig ge mig på att experimentera med några rigorösa dieter (so spare me the näthat, please).

Men den omedelbara planen för i morgon, kommande vecka och kommande månader bygger trots allt på LCHF matmässigt för min del. Det kan betyda exempelvis att min lunch består av en mozzarella som jag måsar ned (min mans uttryck - han tycker att det ser lika mumsigt ut som när en mås gulpar i sig en hel strömming) på stående fot. Jag kan leva med det. Inte varje dag, men tillräckligt ofta.

Jag tror att min enda chans är detaljerad planering, för att inte låta reptilhjärnan ta över och leda mig rakt ned i Ben & Jerry's-fördärvet. Jag måste alltså veta att jag planerar att måsa mozzarella till lunch och så måste jag även se till att det finns en mozzarella hemma. Sedan måste jag på ett tidigt stadium veta vad som kommer att lagas till middag, så att jag kan anpassa det hela LCHF-mässigt för egen del. Och så att det alls blir någon middag och inte bara en håglös kvinna i en soffa, som hoppas att det ska lösa sig självt på något sätt.

Det måste dessutom finnas akutsnacks som är ok hemma. Som exempelvis nötter. Och det är ju fantastiskt ifall man lyckas se till att man bakat fröknäcke och nötbröd så att det finns när suget blir alltför svårhanterat.

Jag har varken planerat eller stockat upp med snacks inför morgondagen.

Shit, mitt blodsocker är ... Så. Lågt.

Det börjar bra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar