fredag 18 november 2016

Bekännelser och ett recept

Jag ska erkänna att jag både ätit lite potatis och lite pasta under dessa "sockerfria" dagar. Enligt LCHF-doktrinen är kolhydrater = socker. Jag har dock inte gått på full LCHF ännu, utan tänkte mjuka igång det på det här sättet. Från och med måndag, strikt fetlevnad.

Och här är ett recept som jag just kom på och provade:

Chokladmousse

250 gr mascarpone
70 gr mörk choklad (85% kakao)
en skvätt vispgrädde

Häll i den lilla skvätten grädde i mascarponen, så att denna blir lite rörbar. Smält chokladen över vattenbad och blanda ned. Glufsa i dig.

Det var verkligen extremt tillfredsställande. Och, jovisst, även 85-procentig choklad innehåller ju socker, men totalt ca 13 gr kolhydrater bara i dessa 70 gr. Det får fanimej räknas som sockerfritt i sammanhanget. Särskilt eftersom inte ens jag lyckades få i mig mer än knappt hälften av denna röra i en sittning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar