fredag 9 februari 2018

Sojans och kokosens lov

En avgörande grej för mig detta år, som verkligen förhöjt min livskvalité, är övergången från mjölk till sojamjölk och från grädde till kokosgrädde. Inte fan visste jag att jag inte tålde laktos. Men hela den svullna känslan jag fick av kaffe med mjölk och omelett med grädde är nu borta. Sojamjölken jag numera har i kaffet är dessutom SÅ lätt att skumma alldeles perfekt. Och min chiagröt med kokosgrädde slår min ostomelett med hästlängder - svingod!

Ett varningens finger: Akta dig för sötad sojamjölk! Den är SÅ himla söt. Det är inte så fruktansvärt mycket kolhydrater i, men det smakar verkligen supersött. Otroligt äckligt.

Mandelmjölk är ett annat tips - det har jag till min chiagröt. Den är lite blaskig - den innehåller i stort sett ingenting - men den har en mild, trevlig mandelsmak. Undvik för guds skull den sötade varianten!

Man ska veta att det är de sötade dryckerna som säljs som "original" och att man därför får leta lite efter de osötade varianterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar