fredag 16 februari 2018

Nytt rekord!

Jo, minsann, äntligen har jag lyckats bräcka mitt årsgamla rekord för antalet dagar i följd utan socker. Förra rekordet var 18 dagar och idag är jag uppe i 20! Dock ... Det kommer bara att bli 21 dagar, eftersom jag ska på middag i morgon och vägrar att avhålla mig från efterrätt p.g.a. en siffra. Det viktiga är att kunna hejda sig igen, efter att man fallit och ätit socker.

Vägde mig igen idag och ligger fortfarande på BMI 25,0.

lördag 10 februari 2018

Normalviktig!

Det här med att inte äta socker är faktiskt the shit. BMI 25,0 vid dagens invägning. Jag är inte säker på vad det innebär i viktnedgång sedan katastrofen vid årsskiftet, men det måste röra sig om ett antal kilo.

Den här gången har jag knappt haft några andra regler än inget socker. Jag har inte ätit pasta och väldigt lite bröd. Inte så mycket potatis, men massor med andra rotfrukter. Chiafrön och qiunoa har varit de nya inslagen, förutom soja- och kokosprodukterna i stället för mjölkprodukter.

Men allt detta sammantaget funkade tydligen så här långt i alla fall. Det är bra, för så här kan jag helt klart leva.

Och jo, en extra bonus är att jag inte längre har så mycket ledvärk som jag brukar - och har haft sedan jag var tonåring. Det känns som om det måste betyda att kroppen känner sig hyfsat nöjd.

Träningen då? Det har varit lite sjukdom nu igen, och vabb, o.s.v. När jag kommer igång blir allting troligen perfekt:)

fredag 9 februari 2018

Sojans och kokosens lov

En avgörande grej för mig detta år, som verkligen förhöjt min livskvalité, är övergången från mjölk till sojamjölk och från grädde till kokosgrädde. Inte fan visste jag att jag inte tålde laktos. Men hela den svullna känslan jag fick av kaffe med mjölk och omelett med grädde är nu borta. Sojamjölken jag numera har i kaffet är dessutom SÅ lätt att skumma alldeles perfekt. Och min chiagröt med kokosgrädde slår min ostomelett med hästlängder - svingod!

Ett varningens finger: Akta dig för sötad sojamjölk! Den är SÅ himla söt. Det är inte så fruktansvärt mycket kolhydrater i, men det smakar verkligen supersött. Otroligt äckligt.

Mandelmjölk är ett annat tips - det har jag till min chiagröt. Den är lite blaskig - den innehåller i stort sett ingenting - men den har en mild, trevlig mandelsmak. Undvik för guds skull den sötade varianten!

Man ska veta att det är de sötade dryckerna som säljs som "original" och att man därför får leta lite efter de osötade varianterna.

söndag 21 januari 2018

Det blev av!

Det blev faktiskt tränat idag. Ja, det var ett pissigt litet träningspass - någon sorts LIIT i stället för HIIT (Low/High Intensity Interval Training) - men det blev av!!

Det trista med mig och träning är att jag mår så himla dåligt av det rent psykiskt. Jag vet att andra känner sig själsligt upplyfta, men jag blir bara ledsen. Konstigt det där. Jag är dock helt och hållet övertygad om att det i längden är exakt vad själen behöver. Mens sana in corpore sano, eller vad det heter.

So help me God

Idag ska det ske. Jag ska träna. På ett eller annat sätt. Behöver inte vara långt, behöver inte vara tungt, behöver fan inte vara så mycket mer än att jag tar på mig de där satans träningskläderna och rör en liten, liten stund på min 43-åriga kropp! Den behöver det. Även om själen är den stora satsningen 2018 så får den ju inte en ärlig chans om inte kroppen mår ok.

torsdag 18 januari 2018

Tangerat rekord

Jaha ja, idag har jag uppnått 17 sockerfria dagar i följd och mitt rekord sedan tidigare är 18. Efter att innevarande dag är tillända kommer jag alltså att hamna precis på siffran 18 igen. Hurra!

MEN, jag kommer med all sannolikhet inte att sätta ett nytt rekord, trots detta. Varför? Jo, för att jag i morgon ska på en bättre middag tillsammans med min man och jag bara vägrar att sitta där och "nej tack, ingen efterrätt för mig - jag har en räknare att tänka på" eller "oh nej, visserligen är French 75 min favoritcocktail, men den innehåller ju socker och jag vill bra gärna sätta det där nya rekordet".

Så jag får vackert börja på noll igen dagen därpå, lördagen 20 januari.

Och träningen då?

Ja, host host. Det kommer. Jag har haft det där med armen. Och, ja, jag behövde vila upp mig. Och typ ... något sådant.

måndag 8 januari 2018

Vad hände med träningen?

Varför står min träningsräknare på noll fortfarande, nu den 8 januari - skulle det inte tränas var tredje dag?

Öh jo, det var väl meningen. Men först var det ju jullov, med stimulanskrävande treåring hemma, så då hade jag tänkt börja med allting idag, när hon börjat på dagis igen - i morse skulle det ha skett! Det är bara det att någon gång under natten så slängde jag till min högerarm på ett särdeles olyckligt vis och fick någon form av muskelsträckning/-bristning som gör att jag idag knappt kunde få på mig kläderna (för att inte tala om treåringens kläder). Så träningen uteblev. Typ. Igen.