måndag 12 december 2016

Luciaplanering

I morgon är det lucia. Jag är en sådan fikamänniska! Jag älskar det där med lussebullar och pepparkakor i olika julsammanhang. Särskilt när det är lite snö ute - vilket det ju faktiskt är!

Jag har tänkt "lösa" det så här: Jag ska baka LCHF-muffins med saffran och - här kommer det - banan. Det är ingen vidare lösning, eftersom banan innehåller en massa socker. Men jag tänker att den stora skillnaden - för känslan, om inte annat - är att man håller sig borta från det raffinerade strösockret och i stället använder "naturens eget godis" (jag sitter just nu vid en äkta dator, annars hade jag fyllt på med så många himlande emojis här, så det hade fyllt upp resten av sidan).

Det är vad som kommer att hända, och det är inte LCHF, men däremot är det i någon mening sockerfritt. Jag tänker i alla fall behandla det som om det vore det och inte nolla räknaren. För annars hade jag ju lika gärna kunnat vräka i mig pepparkaksdammsugare från Delicato och lusselängder fullstoppade med mandelmassa och jag tror faktiskt att min variant är något sundare.

Så här kommer mitt recept att se ut (grundrecept har jag stulit någonstans härifrån någonstans):

2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
125 gr smält smör
100 gr Philadelphia
1 dl vispgrädde
4 ägg
2 bananer
vaniljpulver
saffran

Ugnen på 175 grader. Grädda i ca 25-30 min.

De där bananerna gör fantamej susen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar