måndag 16 januari 2017

Inget vidare resultat - men dock ett system

Så här långt har det faktiskt inte blivit något vidare resultat av min diet och träning. Jag är fortfarande lätt överviktig - vilket ju är ok efter endast två veckors disciplin (med ett övertramp) - men jag undrar efter dagens vägning (den första på mycket länge) om jag inte möjligen gått upp i vikt. Eller så vägde jag mer än jag trodde när jag började. Borde förstås ha vägt mig då, men jag orkade ärligt talat inte möta siffran på vågen. Jag gjorde något slags försök att ta mina mått, men jag skrev visst aldrig upp dem och jag vågar inte ställa mig med måttbandet nu i alla fall av rädsla för att falla ned i håglöshetens avgrund.

Så resultaten uteblir. MEN, jag har ett system. Ett system som jag vet fungerar. Och mitt mål handlar heller inte egentligen om att uppnå en viss vikt eller vissa kroppsmått, utan om att hålla mig någorlunda i form för att förhoppningsvis kunna leva i fyrtiotvå år till. Ungdomens kroppsfixering är ett minne blott och hälsan betyder allt. Detta betyder också att jag bara kommer att fortsätta med mitt system, utan att stirra mig blind på resultaten i form av siffror hit och dit.

Scott Adams (pappa till Dilbert) är något av en idol för mig (i alla fall delvis - jag tycker att han numera verkar lite väl Trump-vänlig och dessutom har han skaffat sig en bimbo på äldre dar) och han skriver i sin bok "How to Fail at Almost Everything and Still Win Big" just om det här med system vs mål. Föga överraskande så förespråkar han system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar