onsdag 10 maj 2017

LCHF + bönor och Tiki Wednesday

Ok, nu blir det lite rörigt här, men jag kommer att ändra rubriceringen på min LCHF-räknare. Detta eftersom jag tänker göra det till en del av min "tillåtna" diet att äta bönor, kikärter och linser. Jag har viss indikation på att detta kan fungera väldigt bra, trots att det är en contradiction in terms med low-carb-high-fat plus kolhydratstinna baljväxter.

Nu tänker jag alltså köra på detta och eftersom LCHF-räknaren ju varit avsedd att markera "dagar då jag följt min tänkta diet" så döps den om till "LCFH + bönor". Catchy, I know.

Idag är det dock dags för ett planerat avsteg. Det är nämligen Tiki Tuesday igen, och den här veckan råkar denna cocktailhögtid infalla på en onsdag.

MEN! Sedan är det total disciplin som gäller i en månad. Jag ska äta tårta på min dotters treårskalas 12 juni, men inte ett korn socker fram till dess.

Fullständig discipling fr.o.m. i morgon alltså!

2 kommentarer:

  1. Alltså, har du några tips på hur du tillagar linser, bönor och kikärter? Behöver all hjälp jag kan få!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan ju prata om detta irl vid tillfälle, men mitt bästa omedelbara, övergripande tips är att ha linser som bas i en gryta. Koka röda linser i tre gånger så mycket vätska så blir det en bra, matig grund till vad som helst. Kikärter kan man göra en trevlig hummusliknande röra på med bara lite olivolja, vitlök och lime. Man kan också steka dem med de kryddor man känner för - förvånansvärt ok, faktiskt.

      Radera